• UX UI design

Ügyfélközpontú tervezés 1. rész: Felhasználói kutatás és termékstratégia tervezés

Manapság minden, digitális termékfejlesztéssel foglalkozó cég elsőszámú fókuszában a felhasználói igények, problémák és célok pontos megismerése és megértése áll. A mi filozófiánk az, hogy ha nem fektetünk elég hangsúlyt a kutatási fázisra, az téves terméktervezéshez és feleslegesen elköltött tervezési (UX UI design) és kivitelezési költségekhez vezethet. A valós felhasználói igények megértése tehát alapvető fontosságú minden szoftverfejlesztési projektben.

A sokak által csak UX UI design néven ismert teljes design folyamatot két részre érdemes bontani:

  • felhasználói kutatás és termékstratégia tervezés
  • UX és UI design

Cikkünk első része a felhasználói kutatás és termékstratégia tervezésről fog szólni.

Az alapfilozófia: design thinking

Ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani a folyamatosan változó piaci és felhasználói igényekkel, olyan innovatív megoldásokra van szükségünk, amelyek megfelelnek a stratégiai termékfejlesztési igényeinknek. Ennek az innovatív gondolkodásnak az alapja az ún. „design thinking” (magyarul designgondolkodás, tervezői szemlélet). Ennek középpontjában azok a termékstratégiai döntések állnak, melyek segítségével a felhasználóink igényeinek (problémáinak) megismerésére és céljainak megoldására törekszünk.

UX UI design_design thinking

A design thinking folyamat lépései

  1. Megismerés: a sikeres termékfejlesztés kulcsa a felhasználói igények és az azok mögött húzódó okok megismerése.
  2. Definiálás: a problémák és a célok meghatározása során feltárjuk, hogy min akarunk fejleszteni, amivel hozzájárulhatunk a célcsoport igényeihez.
  3. Ötletelés: brainstorming keretében a megoldási módok, innovatív ötletek feltérképezése.
  4. Prototípus: az ötletek közül kiválasztott megoldási javaslatok koncepcionális kidolgozása.
  5. Tesztelés: a tesztelés során kapott visszajelzések teszik lehetővé, hogy visszatérjünk a prototípus fázisához, és addig finomítsuk, iteráljuk a terméket, amíg jobbá nem válik.

Végül a folyamat a célcsoport irányába kanyarodik vissza, újra interakcióba lépünk azokkal, akiknek a termékünk készül és a folyamat ciklikusan ismétlődik a termék teljes életciklusa mentén.

A felhasználói kutatás és termékstratégia tervezés folyamata

  1. Ügyfél mélyinterjúk
  2. Piackutatás, best practice-ek
  3. Ügyfél workshop
  4. Felhasználói interjúk
  5. User journey készítés
  6. Personák (tipikus felhasználói célcsoportok)
  7. Termékkoncepció

Lentebb bemutatjuk, hogy a professzionális szoftverfejlesztés során melyik alatt mit értünk pontosan és miért elengedhetetlenek a minden igényt kielégítő végeredmény eléréséhez.

1. Ügyfél mélyinterjúk

Az ügyfél mélyinterjúk során megismerjük az ügyfél üzleti környezetét, jelenlegi piaci helyzetét, valamint azt, hogy hová szeretné pozicionálni magát a jövőben. Ezek alapján kijelölünk egy „iránytűt” és feltérképezzük a termékkel kapcsolatos üzleti igényeket a különböző felhasználói szegmensek mentén.

Mindennapi működésüket figyelemmel kísérve arra törekszünk, hogy feltérképezzük a sokrétű felhasználói bázis valamennyi érintettjének igényeit és problémáit. Az ügyféllel való szoros kapcsolattartás elengedhetetlen a teljes termékfejlesztési folyamat során is.

UX UI design_Termékkoncepció

2. Piackutatás, best practice-ek

Fontos, hogy megismerjük versenytársainkat, de nem csak azokat a cégeket, amelyek hasonló terméket szolgáltatnak, hanem azokat is, akik hasonló fogyasztói igényt elégítenek ki. A piackutatás célja a „big picture” megmutatása, az adott iparágra vonatkozó átfogó információk feltárása.

Fontos pontosan tisztában lennünk az USP-nkkel is (Unique Selling Proposition – USP), azzal az egyedi terméktulajdonsággal, amely megkülönbözteti a mi megoldásunkat a versenytársaktól. Ez teszi különlegessé a terméket és kínál egyedi értéket a felhasználók számára.

Best practice elemzést is készítünk, melynek során összegyűjtjük versenytársaink és a hasonló szolgáltatások legjobb megoldásait (erősségek) és a kerülendő, rossz példákat is (gyengeségek). Ebben a fázisban szoktunk „look and feel” gyűjtést is végezni, aminek eredményeképpen összeáll egy „moodboard”, az a vizuális megjelenés, üzenet, melyet a termékkel közvetíteni szeretnénk.

3. Ügyfél workshop

Workshop keretében, ügyfelünkkel közösen megfogalmazzuk a felhasználóinkkal kapcsolatos jelenlegi elképzeléseinket, ún. „hipotéziseket” állítunk fel, melyeket a későbbiekben a felhasználói kutatással tudunk validálni (igazolni, vagy megcáfolni). A workshop nagyban elősegíti azt is, hogy az ügyfél egy tisztább képet kapjon saját termékéről.

UX UI design_uygfel workshop

4. Felhasználói interjúk

Az előzetes hipotéziseinkből kiindulva képesek leszünk feltenni a megfelelő kérdéseket  potenciális felhasználóinknak. Az interjúk során feltárhatjuk fő problémáikat, amikre majd megoldást szeretnénk nyújtani.

Terméktervezés közben nagyon könnyen beleragadhatunk saját prekoncepcióinkba, ezért fontos, hogy kiderüljön, hogyan gondolkodnak, hogyan éreznek, hogyan viselkednek és hogy valójában mire is van szükségük a felhasználóinknak. Ennek birtokában lehetünk csak képesek arra, hogy a valódi problémákat célzó megoldási javaslatokkal álljunk elő. 

5. User journey készítése

A különböző hátterű és célokkal rendelkező felhasználói igényeket úgy tudjuk leginkább lefedni, ha leegyszerűsítjük ezt az összetettséget és a nagyobb ügyfélkör számára skálázható, de továbbra is az egyéni felhasználói igényekhez szabható, valamennyi felhasználói szegmens igényeit kielégítő, egyszerű digitális felhasználói utakat hozunk létre.

UX UI design_User journey

A user journey készítése során feltérképezzük a teljes utat (digitális és fizikai), melyet a felhasználó a problémája megoldása érdekében beját. Megtudhatjuk, hogy pontosan milyen interakciók zajlanak a felhasználó és a termék között és feltárhatjuk azokat a nehézségeket, melyekkel a felhasználó a termék használata előtt, közben és után találkozik.

Nagyban elősegíti a tervezők és az ügyfél közötti „közös hullámhossz” erősítését is, hiszen a user journey segítségével még azok is könnyedén megérthetik a termékkel kapcsolatos ötleteket, akiknek semmilyen iparági ismeretei nincsenek.

6. Personák (tipikus felhasználói célcsoportok)

Personák kialakításakor célunk a felhasználói szegmentáció, a felhasználói csoportok szerinti tervezés alapjainak létrehozása, valamint szimpátia és empátia kialakítása a felhasználóink felé.

A personák tartalmazzák a tipikus felhasználói célcsoportok motivációit, céljait és igényeit (problémáit), ezáltal világosabb képet kapunk arról, hogyan segíthetünk nekik elérni ezeket a célokat, majd megoldani problémáikat.

Ha a user journey-t minden perszónánkra külön-külön elkészítjük, jobban megérthetjük, kik és milyen kontextusban, milyen motivációval, céllal használják termékünket, milyen akadályokba ütköznek, milyen speciális igényeik vannak a használat során.

7. Termékkoncepció

Az üzleti célok és a felhasználói igények megértése és priorizálása után definiálni tudtuk a valóban megoldandó problémákat, megfogalmaztuk a tervezési irányelveket és feltettük a releváns „Hogyan tudnánk…” kérdéseket. Közös brainstorming-ok keretében kiválogatjuk a jó, életképes ötletekek, majd megterveztük és kidolgozzuk termékkoncepciót.

Összegzés

Egy termék fizikai és digitális elemei között a határok egyre inkább összemosódnak, egymásnak szerves részeit képzik, ezért egyre fontosabbá válik a cégek számára, hogy felhasználóik igényeire a digitális térben is komplex stratégiai megoldásokat nyújtsanak.

Mivel a felhasználók a társadalom különböző szegmenseiből érkeznek, hátterük, motivációik és céljaik nagymértékben eltérőek lehetnek, ezért a sokféle igényt kielégítő élmény megteremtéséhez speciális terméktervezési technikákra van szükség. Munkánkkal a tervezéstől a kivitelezésig minden lépésben partnerként segítünk ügyfeleinknek.

Következő cikkünkben a design folyamat második, befejező fázisával, a UX és UI design tervezéssel foglalkozunk.

Ha kérdéseid merültek fel a témával kapcsolatban, keress minket bátran, és közösen kitaláljuk, milyen típusú fejlesztés illik leginkább a cégedhez!

2022-05-12T11:39:04+00:002022, április 8, péntek|Kategóriák: Fejlesztési technológiák, UX/UI|Címkék: , , , , |