PSD2 kisokos – minden, amit tudnod kell az új digitális bankolás alapjairól webfejlesztés során

  • mobil alkalmazás készítés

Hallottál már a PSD2-ről? Nem, nem a kedvenc asztrodroidunk, R2-D2 utódjáról beszélünk, hanem az Európai Unió irányelvéről, amely egységesíteni kívánja az európai bankpiacot. A PSD2, vagyis a ‘’Revised Payment Services Directive’’ egészen új pénzügyi szolgáltatásokat fog életre hívni, ezzel várhatóan jól felforgatva a bankszektort.

Képzeld el, hogy egy felületen láthatod és kezelheted a pénzügyeidet: a bankszámládon át, a hiteleken keresztül a kifizetésre váró csekkekig. Sokkal átláthatóbb, mint a papír alapú rendszerek, amik különböző szolgáltatóknál vannak. Egész jól hangzik, ugye? Eddig erre nem volt lehetőség, hiszen nem volt egy egységes, biztonságos szabályrendszer, ami garantálta, hogy ezek a szenzitív adatok jó kezekben lesznek.

Az Európai Bizottság célja az új irányelvvel az innovációs folyamatok, fejlesztések ösztönzése, a fogyasztóvédelem megerősítése és az internetes fizetések biztonságának növelése, valamint az EU és az Európai Gazdasági Térségen belüli egyszerűbb hozzáférés biztosítása. A PSD2 szabályozás az összes EU-tagországra kiterjed, bevezetése az Európai Bankhatóság (EBA) feladata. Magyarországon a szolgáltatók felügyeletét a Magyar Nemzeti bank végzi, emellett az adatvédelmi és fogyasztóvédelmi hatóságok is vizsgálják az új digitális pénzügyi szolgáltatók működését.

Ez a bankok számára azt jelenti, hogy már nem csak más bankokkal, hanem egyéb pénzügyi szolgáltatókkal is fel kell venniük a versenyt. Az új PSD2 alapvetően megváltoztatja a pénzügyi szektor értékláncát, milyen üzleti modellek lesznek nyereségesek, és milyen elvárásokat támasztanak majd az ügyfelek.

webfejlesztés

A szabályozás két új szolgáltató típust vezet be: a PISP-t (Payment Initiation Service Provider) és az AISP-t (Account Information Service Provider).

Az AISP szolgáltatók, vagyis a számlainformációkat gyűjtő cégek hozzáférnek a banki ügyfelek fiókadataihoz, illetve ezek a szolgáltatók elemezhetik a felhasználó kiadásait, vagy egyesíthetik a felhasználói fiókok adatait több banktól, így egy nagy felületen lehetővé téve azok áttekintését. Ez a gyakorlatban jelenthet például egy alkalmazást, ami mint egy egységes platform lehetővé teszi, hogy az összes pénzügyedet, akár több banktól is, egyszerre kezeld – várhatóan egyre több ilyen szolgáltatást kínáló új cég fog megjelenni. A szabályozás azt is lehetővé teszi, hogy olyan óriáscégek, mint pl. az Apple vagy a Samsung létrehozzon AISP szolgáltatásokat a felhasználóiknak.

Ezzel szemben a PISP cégek olyan szolgáltatásokat kínálnak, ami a felhasználó nevében, annak jóváhagyásával kezdeményezhet tranzakciókat. Ezek a szolgáltatók már kb. 15 éve jelen vannak a piacon, a legismertebb a 2018-ban már több mint 250 millió aktív felhasználót meghaladó PayPal.*

Egy gyakorlati példa a PISP és AISP kombinálására: az olyan globális cégek, mint például a Facebook vagy a Google az irányelv bevezetésével szabadon kínálhatnak olyan szolgáltatásokat, mint például az integrált számlafizetés, a pénzátutalások, a bankszámláink összekötése és egy platformos kezelése, valamint a különféle pénzügyi elemzések. Ezeket a szolgáltatókat napi szinten használjuk, rengeteg időt és energiát spórolhatnánk azzal, ha a pénzügyeinket is rajtuk keresztül bonyolítanánk.

mobil alkalmazás készítés

A PSD2 megvalósulásával várható a P2P (peer-to-peer vagy person-to-person) átutalások és fizetések elterjedése is. A P2P eddig is létezett a bankok saját online vagy mobiltelefonos felületein (pl.: netbank szolgáltatások, érintéses mobiltelefonos fizetés), de most a szabályozásnak köszönhetően várhatóan új szolgáltatók fognak megjelenni ezen a piacon is.

A PSD2 értelmében a pénzügyi cégeknek olyan nyílt hozzáférést biztosító szabványos API-t (Application Programming Interface) kell létrehozniuk, amelynek segítségével harmadik felek is hozzáférhetnek a banki ügyfelek egyes adataihoz és pénzforgalmi tranzakciókat is indíthatnak. Az adatok felhasználásával az új szolgáltatók pénzügyi szolgáltatásokat építhetnek a bankok adataira és infrastruktúrájára.

A bankok nincsenek toppon az új digitális technológiák alkalmazásában. Mivel legtöbbször óriási cégekről van szó, az ilyen jellegű fejlesztések a szervezet méretéből adódóan nagyon lassan haladnak (gondolj csak bele, hány lépcsős jóváhagyási folyamaton kell átmennie egy új fejlesztésnek). Ez jó hír azoknak a dinamikusan fejlődő fin-tech cégeknek (digitális pénzügyi szolgáltatóknak), akik képesek a fogyasztók folyamatosan változó igényeire gyorsan reagálni.

Ez mind világos, de milyen egyéb előnyök érintik az átlag felhasználót? Talán a legkézenfekvőbb, hogy egy alkalmazással egyszerű lesz menedzselni az összes pénzügyedet, ennek egyik kellemes következménye lehet, hogy tudatosabban fogsz bánni a pénzzel, hiszen minden előtted lesz. Emellett olyan funkciók is megjelenhetnek ezekben az appokban, amik kifejezetten a pénzügyi céljaid elérését támogatják – mintha lenne egy saját pénzügyi tanácsadód a zsebedben. A szolgáltatók a kiélezett verseny miatt várhatóan kedvezőbb kondíciókat és extrább szolgáltatásokat fognak kínálni a hagyományos pénzintézeteknél. Ráadásul a gyorsaság és a praktikum mellett a rengeteg papírmunkát és extra banki költséget is megspórolhatod.

Ha kérdésed van a digitális bankolással kapcsolatban, keress minket bátran! Ha ilyen jellegű fejlesztésben gondolkodsz, kérd díjmentes konzultációnkat!

Köszönjük a képeket a Pexels-nek!

forrás

mobil alkalmazás készítés
2019-08-08T17:27:06+00:002019, január 25, péntek|Categories: Egyéb|Cimkék: |