Az online jelenlét biztosítása, folyamatos fejlesztése ma már iparágtól függetlenül alapkövetelmény minden egyes vállalkozástól. A 2018-as évben világviszonylatban mért adatok alapján az internet felhasználás 61,2%-a történt mobil eszközökön. Felelős cégvezetőként és marketingesként a felhasználókat azokon a felületeken célszerű elérnünk és megszólítanunk, ahol ők a leginkább megtalálhatók.
Számtalan megoldás érhető el az online jelenlét javítása kapcsán, de vajon ezek közül mire van tényleg szüksége a vállalkozásunknak? A webes fejlesztés, vagy a mobilalkalmazások felé érdemes elindulnunk? A cégünk számára melyik irány jelent hosszabb távon több ügyfelet és bevételt? Milyen szempontokat érdemes megvizsgálnunk ahhoz, hogy valóban helyes döntést hozhassunk?
Ebben a bejegyzésben pontosan ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Webes fejlesztés és mobilalkalmazás közti különbség
Mielőtt megalapozott döntést tudunk hozni arról, hogy a vállalkozásunk számára a webes vagy a mobil-fejlesztés kínál több előnyt, érdemes a két fogalmat röviden tisztáznunk. Közös jellemzőjük, hogy mind a webalapú-fejlesztések, mind pedig a mobilapplikációk elérhetőek és használhatók a kézi eszközökön, vagyis okostelefonokon (pl. IPhone, Android, Blackberry) és táblagépeken.
Egy webes fejlesztés minden más webhelyhez hasonlóan böngészőalapú HTML oldalakból áll, amelyek egymással összekapcsolva, az interneten keresztül érhetők el. Ma már minden egyes weboldal megjelenítését érdemes úgy kiviteleznünk, hogy az bármilyen eszközről felhasználóbarát élményt nyújtson. Ellenkező esetben a látogató el fog menni az oldalunkról, és ma már a Google keresője is a mobilbarát weboldalakat preferálja. A mobilalkalmazásokat ezzel szemben a felhasználók a mobileszközükre tölthetik le és használhatják, nem pedig az internetes böngészőn belül.
Mindkettő a felhasználói élményt igyekszik tehát minél magasabb szinten megvalósítani, a különbséget pedig az elérés jellege adja köztük. A fogalmak tisztázása után most vizsgáljuk meg, milyen érvek szólnak mellettük külön-külön.

Webes fejlesztés előnyei:
Közvetlenség – Egy weboldal azonnali elérést biztosít a felhasználók számára, bármelyik internetes böngészőt használva.
Kompatibilitás – Egy webhely univerzálisan működik függetlenül attól, milyen eszközről használjuk. Egy natív alkalmazás kapcsán ezzel szemben gyakran van szükség külön fejlesztésre minden egyes eszköztípushoz.
Bővíthetőség – Egy mobilbarát weboldal tartalmi frissítése, szerkesztése vagy plusz funkciókkal való ellátása egyszerűbb és gyorsabban megvalósítható feladat.
Megoszthatóság – A webhely URL-címeinek a felhasználók részéről olyannyira kedvelt egymás közötti megosztása ma már könnyed ujjgyakorlat bárkinek.
Kisebb anyagi ráfordítást igényel – Egy weboldal felépítése akár kivitelezővel, akár önállóan megoldva alacsonyabb bekerülési költséggel jár és optimális esetben rövidebb idő alatt megoldható.

Mobil-fejlesztés előnyei:
Egyedi felhasználói élmény – Gyakorlatilag végtelen számú lehetőség áll rendelkezésünkre és a felhasználó számára olyan felületet hozhatunk létre, amit egyszerű, kényelmes használni és bővelkedik hasznos funkciókban.
Offline is elérhető – Egy mobilapplikációt akkor sem kell nélkülöznünk, amikor a repülőn ülünk, a természet lágy ölén vagyunk távol a civilizációtól, vagy egyszerűen nincs internetelérésünk.
A felhasználó tovább marad – Globális viszonylatban a mobiltelefon használat mindössze 14%-a történik internetes böngészőkön, míg 86% a különféle alkalmazásokat használva.
Automatizálható ügyfélszolgálat – Mobilalkalmazással egyszerűsíthető a vásárlás folyamata és a leggyakoribb kérdések megválaszolása is automatizálható. Ezáltal szabad kapacitást nyerhetünk az ügyfélszolgálattal kapcsolatos teendőknél.
Segít versenyelőnyhöz jutni – Egy mobilalkalmazás pozitív irányban különböztethet meg minket a versenytársaktól és segít magasabb értéket társítani a márkánkhoz.

Mint láthatjuk, mindkét megoldás mellé számos meggyőző érvet sorakoztathatunk fel. Döntésünk előkészítésének következő lépcsőjeként vegyük nagyító alá vállalkozásunkat és válaszoljuk meg a következő kérdéseket.
Szeretnénk több potenciális vásárlót elérni? – Érdemes vetnünk egy pillantást a Google Analytics adatokra. Ha megnézzük, hogy a látogatók százalékosan milyen eszközökről érkeznek most az oldalunkra, akkor becslést tudunk végezni arról, hogy egy mobilalkalmazás fejlesztésével hány százalékukról kellene lemondanunk.
Napi szinten mennyi időt tölthet a felhasználó a platformunkon? – A termékünk, szolgáltatásunk tartalmilag, vagy a jellegéből fakadóan lehetővé teszi, hogy a látogatónk naponta több órát is eltöltsön a felületen? Ebben az esetben indokolt a mobil-fejlesztés.
A szolgáltatásunk szorosan kötődik a mobiltelefon olyan tartozékaihoz, funkcióihoz /pl. kamera, GPS/, amiket egy alkalmazással lehet igazán kihasználni?
Elegendő tőke áll rendelkezésre egy igényes mobilalkalmazás fejlesztéséhez?
Szüksége lesz a felhasználóinknak offline elérésre?
A versenytársunk rendelkezik már mobilalkalmazással és mi sem szeretnénk lemaradni tőle?
Konklúzióként tévútra vinne egy általános érvényű szabály meghatározása arról, hogy a webes vagy a mobilapplikáció fejlesztése a jobb választás. A vállalkozásunk helyzetét, céljait és lehetőségeit egyedileg érdemes vizsgálnunk, és ha ezt precízen végrehajtjuk, akkor nyugodtan dönthetünk a következő lépésről.
Közben arról sem szabad elfeledkeznünk, hogy az egyik fejlesztés egyáltalán nem zárja ki a másikat. Sőt, előszeretettel bíztatunk is arra, hogy hosszabb távon a mobilbarát weblap és a saját alkalmazás egyaránt szerepeljenek a fejlesztési listádon, hiszen a két felület egymást erősítve járulhat hozzá a vállalkozás eredményességéhez.
Ha további kérdéseid merültek fel, keress minket bátran, vagy jelentkezz ingyenes konzultációnkra, ahol közösen kitaláljuk, milyen típusú fejlesztés illik leginkább a cégedhez!
A képeket köszönjük a Pexels-nek!
