Online kitörési lehetőségek KKV-k számára

Hirtelen, szó szerint egyik napról a másikra a KKV-k többsége próbálta a szolgáltatásait valamilyen formában online-osítani, digitalizálni. Számtalan ingyenes kurzus, online előadás, online konzultációk szinte minden szektorból, webshopok és még sorolhatnánk, hogy mennyi mindent kaptunk hirtelen mi, fogyasztók a koronavírus járvány kitörése óta. 

Ezek a cégek reaktívak voltak, innovatívak, mert nem volt más választásuk.

Van azonban sok iparág, számos működési terület és termékpaletta, ahol a digitalizáció nem ennyire egyszerű, nem megy egyik napról a másikra. Ez nem jelenti azt, hogy hagyni kell a dolgot. Az úton el kell indulni, mert nem tehetsz mást, minthogy felkészülsz és reagálsz a kialakult helyzetre. 

Miért? 

1., mert nem tudjuk, hogy mennyi ideig tart ez az időszak. 

2., mert nem tudjuk, hogy mikor jön még egy ilyen, a gazdaságot teljes egészében megbénító válsághelyzet.

A csapaton belül sokat beszélgettünk arról az elmúlt 2 hétben, hogy sok olyan cég lesz kénytelen (vagy fog magától ráébredni, aki eddig nem rendelkezett online jelenléttel) arra, hogy érdemes kihasználni az ebben rejlő piaci potenciált, mi több, mivel egy időre szinte teljesen leáll az offline működés, online kell értékesíteni, szolgáltatni.

Összeszedtünk iparágtól függetlenül ötleteket és példákat, hogy milyen lehetőségek kínálkoznak ma arra, hogy egy vállalkozás jelen legyen a digitális térben és értékesíteni tudjon terméket, szolgáltatást, vagy akár hatékonyabbá tudja tenni a meglévő folyamatait.

Webshopon keresztül történő értékesítés

Gondold végig, hogy a termékeiddel mely csatornákon keresztül tudod a potenciális vásárlóidat elérni és készítsd el a webshopodat. Mikor, ha nem most? Légy kreatív, gondold végig, hogy mire lenne még igény a piacon, mint ahogy tette ezt már korábban a Roksh (Smartkosár) csapata.

Eddigi szolgáltatások digitalizálása, online elérhetősége

Nagyon jó példa erre a https://martogatos.com/, akik döntőrészt cégeknek szállítottak ki korábban meetingekre, találkozókra, rendezvényekre. Egyik napról a másikra megszűnt létezni a rendezvényszervezői iparág, így muszáj volt kitalálni, hogy a meglévő szolgáltatást és termékeket miként lehet online elérhetővé tenni. Mi kellett hozzá? Megújult weblap, rendelési rendszer kidolgozása és weblaphoz fejlesztése, a kiszállítási folyamat megszervezése, online nyomon követhetővé tétele.

Új szolgáltatások bevezetése, melyek online elérhetők és pénzt tudsz érte kérni

Most szinte minden ingyenes lett az online térben, ami nem baj. Megmutatja az embereknek, hogy így is lehet értékesíteni, így is lehet szolgáltatni. Biztosak vagyunk abban, hogy a jövőben még hangsúlyosabb szerepet kapnak az online elérhető szolgáltatások, amikért pénzt is lehet kérni. Hozzá kell viszont fejleszteni a megfelelő megrendelő felületet, a fizetési rendszert, a megvalósítás technikai hátterét és az ügyfelek utánkövetését. 

Online kurzusok, tréningek, találkozók, konzultációk

Nem kell bemutatni, ennek (is) a fénykorát éljük most. Jóga, orvosi konzultáció, nyelvtanítás, no meg az egész oktatás… Előbbiek esetében nagy kérdés most az, hogy mit tegyél, ha nem szeretnéd az idők végezetéig ingyen adni a szolgáltatásodat. Ha neked bejött, akkor tökéletesítsd. Ha hozzá kapcsolsz egy jól működő online foglalási és fizetési rendszert, máris adtál egy “Wow” faktort az ügyfeleidnek, a kapcsolatfelvétel 1. lépésében.

Tartalomszolgáltatás – az eddigi tartalmaid (tréningjeid) online elérésével

Legyen meg először is a minőségi tartalom, fejlessz hozzá egy rendszert, amin keresztül eléred a potenciális ügyfeleidet/vásárlóidat, legyen meg a vásárlás élménye számukra, alakítsd úgy a folyamataidat, hogy az valós felhasználói élményt nyújtson. Erre sok rendszer létezik már, de előfordulhat, hogy nálad az egyedi fejlesztés nyújtja majd az igazi megoldást.

Streaming

Felerősödik a streaming, érdemes azt átgondolni, hogy milyen szolgáltatást tud nyújtani egy cég streamelve online, interkatívan, illetve milyen tartalmat tud videó formájában elérhetővé tenni egyszeri fizetés vagy havi díjas előfizetés formájában. Nagyon jó példa erre is az online edzések, jógaórák, orvosi konzultációk.

Ügyfélkiszolgálás b2b portálon keresztül

Azok a cégek, akik már korábbról rendelkeznek digitális megoldással a B2B partnerei felé, sokkal könnyebb helyzetben vannak most, mert minimális emberi erőforrással is működtetni tudják a folyamataikat. Érdemes a fejlesztési budget-t akár ez irányba csoportosítani, hogy a későbbiek során se egy ilyen vírus, se egy  kolléga szabadságolása ne állíthassa le az üzleti folyamatokat, ezáltal a bevétel termelést. 

A cég üzleti folyamatainak digitalizálása, például dokumentum kezelés

Azt látjuk, hogy sok vállalkozásnak a legnagyobb problémája most az, hogy az adminisztratív tevékenységek, a dokumentumok kezelése és úgy egyáltalán az egész vállalatirányítás nincs megfelelően digitalizálva. Akár 30-40 percbe is telik a központi adatbázisból lehívni egy excel táblát, a különböző osztályok (marketing, pénzügy, stb.) a saját meghajtóikon dolgoznak és kevésbé látják egymás munkáját. Amennyiben a folyamatok megfelelően digitalizáltak, úgy az otthoni munkavégzés is hatékony és gyors lesz.

Egy nagyon jó példa erre, az utolsó simításoknál járunk egy vállalatirányítási rendszernél, ami kifejezetten kereskedelemmel foglalkozó cégek számára fejlesztettünk. Ebben a rendszerben a teljes kereskedelmi folyamat digitalizáltan történik, ráadásul könnyen összekapcsolható más, ilyen megközelítéssel működő rendszerekkel. A mostani időszak akár arra is ideális lehet, hogy elkezd az implementációját a vállalkozásod digitális alapjainak lefektetésében, egy jól működő vállalatirányítási rendszerrel. Részletek hamarosan…

+1

Vesszőparipánk a tervezés, ami digitális projekteknél is kiemelten fontos. Mielőtt fejlesztésbe kezdesz és az online térben is próbálsz erősödni, figyelj arra, hogy az online szolgáltatásokat is el kell tudni adni. Ha ez olcsóbb, mint az offline szolgáltatásod, akkor még többet kell eladnod belőle, hogy ugyanott légy anyagilag. 

Sőt, az online térben a jövőben még több versenytárssal kell “megküzdened”. Fontos, hogy a tervezés itt sem maradhat el. Határozd meg az elérendő bevételi célt. Ehhez alakítsd az áraidat, a várt eladási mennyiségek függvényében. Emellett szánj időt arra, hogy végiggondolod, mivel nyújtasz a versenytársaidnál magasabb felhasználói élményt az ügyfeleidnek. Ezt követően indulhat a fejlesztés.

Amennyiben megfogalmazódott benned a gondolat, hogy el kell indulnod a digitalizáció útján, de még nem tudod, hogy pontosan melyik lesz a te ösvényed, szívesen segítünk! Beszéljük át a lehetőségeidet egy ingyenes online konzultáció keretei közt. 

A képeket köszönjük a Pixabay-nek!

2020-04-01T14:34:32+00:002020, április 1, szerda|Categories: Egyéb kategória|Cimkék: |