• virtualis valosag alkalmazasfejlesztes

A kiterjesztett valóság (augmented reality – AR) és a virtuális valóság (virtual reality – VR) fogalmakat szinte kivétel nélkül mindenki hallotta már. Megdöbbentő, hogy számtalan gyerek mese születik, amiben ezek teljesen normális jelenségként vizualizálódnak a gyerekek előtt. Emiatt, és a vállalatok hatékony működésének elősegítése érdekében fontos tisztában lenni, hogy melyik mit jelent és kinek érdemes élni ezekket a technológiákkal. 

A két fogalom hasonló, mégis két teljesen különböző célt szolgál. Gyakran egy kalap alá veszik a két megközelítést, hiszen valóban közös bennük, hogy a jelenben tapasztalt valóságunkat változtatják meg, vagy “csak” adnak hozzá. Ugyanakkor nem mindegy, és a különbséget pont az adja, hogy megváltozik a jelen perspektívánk, vagy csak kibővül.  

Egy egyszerű példával élve, a virtuális valóságban együtt úszkálhatsz a cápákkal a tenger mélyén, míg a kiterjesztett valóságban láthatsz egy cápát, amint éppen kiugrik egy búvároktató virtuális névjegykártyájáról. De nézzük meg biznisz példákkal, hogy melyiket mely területen lehet használni igazán. 

virtual reality, augmented reality

VIRTUÁLIS VALÓSÁG

Virtuális valóság (VR) esetében már sokak által ismert az Oculus Rift, a Samsung Gear VR, vagy Google Cardboard. Ezeket a virtuális szemüvegeket felvéve belekerülünk abba a térbe, abba a szobába, arra a helyre, ahol az adott játék vagy alkalmazás „játszódik”, és teljesen kizárjuk a valóságos világot. 

Legtöbbször játékoknál használják még a VR-t a felhasználói élémny fokozása érdekében, de ha szeretnéd, a Kilimanjaro tetejét is megmászhatod, akár már holnap. (Nem mellesleg ezzel kapcsolatban több felhasználó is azt mondta, hogy valósággal érezte tüdejének kifulladásást,a tér adta szabadságot, amit azon kevesek érezhetnek, akik valóban el is jutnak ilyen helyekre, virtuális szemüveg nélkül is).

A játékon túl tényleg csak a fantázia szab határt annak, hogy mire használjuk a virtuális valóság adta lehetőségeket. Érdemes lesz-e utazni például a jövőben, ha egy ilyen szemüveget felvéve sétálgathatunk Róma utcáin, vagy megnézhetjük a több ezer éves piramisokat? A kérdés természetesen költői, de csupán a látvány ezzel is megkapható. 

KITERJESZTETT VALÓSÁG

Ezzel szemben a kiterjesztett valóságban (AR) ugyanabban a térben, a jelenben maradunk és ebbe a térbe vetítődnek bele valóságban ott nem lévő elemek. Ilyen projekten mi magunk is dolgozunk, egy gyártó céggel együtt, az Ipar 4.0 keretei közt. A fejlesztésnek köszönhetően a gyártó területet járva megjelenik a speciális szemüveg segítségével a gépek aznapi gyártás teljesítménye, adott időszakra vonatkozó teljesítménymutatók, statisztikák és még ezernyi más, amire a felhasználó kíváncsi és integrálható a rendszerbe. 

De hogy a mindennapokban maradjunk, az IKEA már ráérzett az AR előnyeire. Fejlesztett egy alkalmazást, amely segítségével a kiválasztott bútorokat megmutatja azon a helyen, ahová tenni szeretnénk (Ikea Place néven találod). Úgy működik, hogy odairányítod a kamerát, ahol a bútor helye lesz, az alkalmazás akkorára méretezi a bútort, hogy méretarányosan jelenjen meg, így láthatod, hogy fog elférni és hogy mutat majd a jövőbeni helyén.

Egy másik példa, a Pepsinek volt Londonban egy zseniális kampánya, a Zero bevezetésekor, melyben ugyancsak AR segítségével nyűgözte le a brand a potenciális fogyasztóit. Ez is kiterjesztett valóság, ami olyannyira megtévesztette a felhasználókat, hogy sokszor nem érezték a különbséget a jelen valóság és a virtualitás közt. 

Megint egy, a Microsoft HoloLens ugyancsak kiterjesztett valóság és nem virtuális valóság. Az általunk látott térbe, tárgyakra vetíti hologramként a virtuális képet és információkat. Még épülőben lévő ingatlan bemutatásakor, vagy lakberendezők esetén nagy ütőkártya lehet. 

De ha egy picit régebbre nyúlunk vissza, biztos, hogy mindenki emlékszik a 2016-os év  legnagyobb kiterjesztett valóság őrületére, mely nem kevés balesetet okozott az utcán, a természetben és szinte bárhol. Ez pedig a Pokémon Go. Úgy működött és meglepő módon működik még most is, hogy a mobiltelefon kamerája képére vetíti a játék a Pokémon figurákat ezáltal összemosva a valóságos és a virtuális világot.

A virtuális valóság és kiterjesztett valóság tehát nem ugyanaz. Egy lapon említhetjük ugyanakkor a két fogalmat abból a szempontból, hogy már nem is a jövő, de a jelen meghatározó fogalmairól beszélünk. Mindkettő nagy lehetőség az oktatás, a tudomány, az orvoslás és akár a mindennapi élet továbbfejlesztésére. Élj a lehetőséggel!

Ha kérdéseid merültek fel a témával kapcsolatban, keress minket bátran, vagy jelentkezz ingyenes konzultációnkra, ahol közösen kitaláljuk, milyen típusú fejlesztés illik leginkább a cégedhez!

2019-10-10T06:58:28+00:002019, október 10, csütörtök|Categories: mobil alkalmazás fejlesztés, mobil applikáció készítés, VR/AR|Cimkék: |