A 2018. év eleji Connected Consumer Study felmérése szerint a magyar lakosság 65 százaléka rendelkezett akkor okostelefonnal. Ez a szám azóta biztos, hogy növekedett. Rengeteg cikket lehet arról olvasni, hogy a vásárlóidat, ügyfeleidet online platformokon és csatornákon keresd. 

Ebben a cikkben nem erről szeretnénk írni részletesebben, hanem arról, hogy miként segíti a cégen belüli hatékonyságot, adott esetben pedig az értékesítést egy, a vállalkozás számára készített mobil alkalmazás, melyet a meglévő (vagy új) vállalatirányítási rendszerhez lehet csatlakoztatni.

Hatékonyságnövelő, integrált mobil alkalmazások

Tesco, Auchan, Decathlon, Spar, Intersport – csak hogy párat említsünk azok közül a multik közül, ahol a dolgozókat rendszeresen lehet látni mobiltelefonnal a kezükben. Ez nem azért van, mert facebookoznak, hanem azért, mert a vállalaton belüli készletkezelés és információáramlás mobil appokon keresztül történik. Ez azonban nem csak a nagyvállalatok privilégiuma ma már:  az igény egyre nagyobb a különböző hatékonyságnövelő, integrált mobil alkalmazásokra a KKV szektorban is.

Erre vannak ma már “késztermékek”, de rengeteg egyedi fejlesztés is történik, melynek nagy előnye, hogy jó esetben csatlakoztatni lehet az új terméket a már régebb óta működő rendszerekhez.

Cikkünkben gyakorlati tanácsokkal szolgálunk arra vonatkozóan, hogy mikor van szükséged mobil alkalmazásra, melyet a meglévő rendszerekhez lehet csatlakoztatni, mire érdemes figyelni a fejlesztés során és élő példákat mutatunk be, melyeket a saját munkáinkból és megbízóink igényeiből merítettünk. 

Mikor érdemes mobil alkalmazást fejleszteni?

Minden olyan esetben hasznos lehet egy mobil alkalmazás, amikor a kollégák gyakran találkoznak irodán kívül ügyféllel vagy partnerrel, és dokumentálniuk kell a megbeszélés részleteit, esetleg számlát kell kiállítani, rendelést kell lebonyolítani.

Emellett számos olyan üzletágban van kiemelkedően fontos szerepe egy mobil alkalmazásnak, ahol rendszeres képi -, vagy videó dokumentációra van szükség. Ilyen például a területi képviselőknél a termék kihelyezés monitoringja, orvosoknak leletek, képek adminisztrálása, kárfelmérőknek vagy értékbecslőknek az adott ingóság vagy ingatlan szükséges képeinek feltöltése.

Rengeteget nyer a vállalat azzal, hogy mobilalkalmazással a dokumentálási folyamat elindítható, a felmérés a helyszínen elvégezhető, rögzíthető és egy mozdulattal lezárható. Ezzel a tevékenység az ügyviteli rendszerben dokumentálásra került, a folyamat rendkívül gyors, pontos és hatékony. Ezt nagyra értékeli az a kolléga, aki a dokumentálást végzi, és az is, akinek további munkája van vele. 

Mely területek nyernek a legtöbbet egy mobilalkalmazással?

Tapasztalataink szerint egy jól működő, a vállalatirányítási rendszerrel összekapcsolt mobil alkalmazás  óriásit dob a munka hatékonyságán és a dolgozói elégedettségen a KERESKEDELEM ÉS ÉRTÉKESÍTÉS területén.  Hogy gyakorlati tanácsokkal tudjunk szolgálni, íme pár példa a saját munkáinkból.

Kereskedelemmel foglalkozó cég számára készítettünk egy olyan alkalmazást, amelyet területi képviselők  vagy merchandiserek tudnak használni. Az alkalmazást nem csak a vállalat saját ügyviteli rendszerével kapcsoltuk össze, hanem API interfészen keresztül más ügyviteli rendszerekkel is integrálhatóvá tettük (ez a fajta integráció és rugalmasság ritkaságszámba megy).

Az alkalmazás az alábbi funkciókat fedi le: 

  • Túranaptár – a munkatárs megadott túraterv alapján látogatja a partnereket, logolja az érkezést, riportot tud készíteni és a látogatás befejezésével le is zárhatja a feladatait. 
  • Helyszíni munkák – tipikusan merchandiser tevékenységek riportálására szolgáló felület. Ilyen pl. a készletfelmérés, hogy az adott termékekből van-e készleten. Valamint ilyen jellegű munka a polckép fotózása, egy állvány kihelyezésének fotózása vagy a hostess kihelyezés dokumentálása, riportálása. 
  • Ügyvitel – ezen a modulon belül van lehetősége egy képviselőnek megnézni egy-egy termék központi készletét, árát, és minden egyéb termék információit.  Ezen a menüponton belül tud rendelést felvenni, valamint ha olyan terméket értékesít, ami a teherautójáról eladható, akkor rendelésfelvétel után ki is tudja állítani a szállítólevelet/számlát, be tudja fejezni a teljes értékesítési folyamatot.
  • Bizonylatok – le tudja kérdezni egy adott termék, vagy vevő összes korábbi bizonylatát.
  • Árlista – meg tudja nézni egy-egy adott partnerhez beállított termék árakat. 
  • Raktárközi mozgás – tud saját autójára árut kérni a központi raktárból, tud árut visszaküldeni és tud árut átadni kollégájának. 
  • Leltár, riportok, összesítők, lekérdezések. 

A cég a napokban kezdi el használni az alkalmazást és komoly célszámokat tűztek ki a dolgozók hatékony munkavégzését és az értékesítés növelését érintő mérőszámok tekintetében.

Egy másik nagyon aktuális és érdekes terület az ÉPÍTŐIPAR. Az ügyfél részére egy olyan CRM-mel kiegészített mobilalkalmazást készítünk, amely kapcsolódik a már meglévő ügyviteli rendszerükhöz, és amelyet a 15 fős csapat, köztük a területi értékesítők jól tudnak használni.

CRM funkciók alatt jelen esetben az alábbiakat értjük:

  • projektkezelés
  • ügyfélkezelés
  • naptárkezelés

Értelemszerűen a mobil appon keresztül a field sales hozzáférhet még olyan rendszerekhez, mint a készlet (ár és készletinformációk) vagy a korábbi CRM-be felvitt memók és ügyféladatok. 

A fejlesztést követően a kollégák az appon keresztül

  • új projekteket tudnak létrehozni
  • épület információkat, mint pl. cím, tulajdonos, kivitelező, tervező, stb. adhatnak meg 
  • ügyintézőket rendelhetnek a projektekhez
  • dokumentumokat tudnak csatolni
  • következő eseményeket, kiosztandó feladatokat határozhatnak meg
  • fényképet rögzíthetnek

Emellett nagyon izgalmas kihívást jelent, hogy használni lehet majd a geolokációt is, így az alkalmazás segíteni tud a kereskedőnek a helymeghatározásban, javaslatot tesz, hogy merre induljon el a jelenlegi ügyféltől, ezáltal a munkavégzés sokkal hatékonyabbá válik.  

Digitalizáció a mezőgazdaságban

A digitalizáció a MEZŐGAZDASÁGban is kiemelkedő szereppel bír. Az országos szinten megalkotott Digitális Agrárstratégia célja a fenntartható mezőgazdaság és a környezetvédelem előmozdítása. Nagyon fontos, hogy napjainkban a gazdálkodók képesek legyenek adatokat nyerni a precíziós gazdálkodásra használt okos eszközökből, és elemezni tudják azokat.

Erre a gyártók is kiemelt figyelmet fordítanak és a komolyabb gépekhez alkalmazásokat fejlesztenek, melyekkel a precíziós munkavégzés mellett mérhető a dolgozók munkaideje, a termésátlag, a produktivitás stb. Igény esetén ezekhez a rendszerekhez is készíthető mobilalkalmazás a feladatok még szélesebb körű kiterjesztésére, vagy személyre szabására. 

Nem hagyható ki a MARKETING területe sem. Talán a legnagyobb változáson a kommunikáció módja és csatornái mentek keresztül az elmúlt időszakban. Kutatások bizonyítják, hogy az internetezők 97%-a használ valamilyen közösségi média oldalt heti rendszerességgel. A közösségi oldalak közt ott van a Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, Twitter… és ki tudja mi jelenik még meg a jövőben. Nehéz nyomon követni és rendszerezni, hogy az adott tartalom mikor és mely felületeken jelenjen meg. 

Éppen ezért számtalan applikáció készült ma már ezeknek a menedzselésére, amelyek azonban mind fizetősek és az általuk nyújtott lehetőségek tárháza is korlátozott. Például egy ügynökség számára, akik sok profilt kezelnek, a piacon lévő appok nem jelentenek megoldást. Saját fejlesztésű mobil applikációval azonban ez a nehézség is könnyen áthidalható. 

Rengeteget jelent ez hatékonyságban, hiszen a munkatársak nem azzal töltik az idejüket, hogy manuálisan osztják meg a tartalmakat, vagy próbálják napról napra nyomon követni a megosztandó anyagokat, hanem új inspirációt tudnak szerezni és új témákon tudnak dolgozni a felszabadult időben, a rendszerből lehívható statisztikák pedig bónuszként jelennek meg. 

Összefoglalás

Egyre több vállalkozás készíttet saját, belső felhasználásra applikációkat, amit összekapcsolva a meglévő rendszerekkel a vállalat a napi munkavégzés hatékonyabbá tételére és az átláthatóság növelésére használ.  Erre már itthon számos példa van, sőt, van ahol a belső használat és a publikus verzió is együtt működik. A saját mobil alkalmazás ma már KKV-k számára is elérhető, sőt a hatékonyságnövelés és a digitalizáció útjára lépve egy bizonyos pont után kikerülhetetlen.

Egy jól működő applikáció nagy segítség lehet az értékesítőknek, akik távol az irodától, telefonjukon keresztül is gyorsan le tudnak kérni például egy, az adott ügyfél igényeinek megfelelő ajánlatot. De használhatják készlet ellenőrzésre, a marketingben a közösségi média felületek hatékony menedzselésére, egyéb iparágakban projekt menedzsmentre, vagy akár kiváló eszköze lehet valamilyen gamifikációs ötletnek, ami jelentősen növelheti az érintett terület hatékonyságát. A lehetőségek tárháza végtelen, egy jó fejlesztői csapattal pedig a fejlesztéseknek csak a fantázia szab határt.

Ha kérdéseid merültek fel a témával kapcsolatban, keress minket bátran, vagy jelentkezz ingyenes konzultációnkra, ahol közösen kitaláljuk, milyen típusú fejlesztés illik leginkább a cégedhez!

A képeket köszönjük az Unplash-nek!

2019-11-12T14:23:02+00:002019, november 12, kedd|Categories: Egyéb kategória|Cimkék: |