Biztosan te is sejted (akár már tudod is), mennyire nehéz feladat egy webshopot üzemeltetni. Rengeteg adminisztráció, visszáru, raktárkezelés, marketing, és egyéb rengeteg idővel járó folyamatok. A mai cikkben az elindulást könnyítjük meg kezdő ecommerce vállalkozóknak és már tapasztalt webshop tulajdonosoknak is szolgálhatunk pár hasznos tanáccsal. Tedd el az oldalt könyvjelzőnek, hiszen valószínű többször is visszatérsz ehhez a referenciához.
Mentsd el a kosár tartalmát
Egy 2017-es tanulmány szerint a webshop felhasználók 33%-a legalább 2 eszközt használt egy vásárlási folyamat során.
Ezt szem előtt tartva egyértelmű, hogy a felhasználóknak engedélyezni kell, hogy bármikor tudják folytatni a vásárlást ott, ahol félbehagyták. Hiszen amennyiben kiürült a kosara órák vagy napok, akár hetek múlva, kisebb eséllyel tölti meg újra ugyanazokkal a termékekkel.
Tipp: Minél több kosarat tárolsz, egy idő után lassítani fogja a webshopod, így mindenképp fontos neki keretet szabni és ezt a vásárlókkal is ismertetni. Így az időnyomás is elősegíti a döntéshozásukat.
Upsell, cross-sell
Ha ez számodra nem mond semmit, minél hamarabb tanuld meg ezeket és egyéb hasonló marketingfogásokat. A keresztértékesítés (cross-sell) és felülértékesítés (upsell) két olyan fontos értékesítési technika, amit minden webshop tulajdonosnak ismernie kell.
Ezek folyamán a vásárló a vásárlási folyamat végén, még a fizetés előtt javaslatot kap, hogy milyen egyéb terméket/szolgáltatást tudsz neki ajánlani, ami nem sokkal drágább, mint az eredeti termék és lecserélheti arra vagy egy olyan termék, amit más hozzá hasonló felhasználók is vásároltak már. Ez többszörösen növeli a kosárértéket és sokkal könnyebb azokat a vásárlókat meggyőzni plusz értékesítésről, akik már egyébként is a vásárlás szélén álltak.
Szállítás
A szállítás egy kardinális pontja a webshopnak. Mikor a vásárlód már a kosárba helyezték a terméket, még mindig dönthetnek úgy, hogy nem vásárolnak, ha túl magasak a szállítási költségeid. Ez hatványozottan igaz abban az esetben, ha az adott termék megtalálható olcsóbban külföldön (pl. Amazon, eBay, Aliexpress), akár szállítási költség nélkül. Sokan ilyenkor hajlandóak inkább heteket várni egy külföldi helyről való beérkezésre.
Érdemes átgondolni, hogyan tudod a szállítás egy részét belekalkulálni a termék árába, vagy sávos szállítási költségeket alkalmazni. Minél nagyobb kosárérték, annál alacsonyabb szállítás.
Fizetési opciók
Fontos, hogy ne csak egy fizetési lehetőségre koncentrálj az online boltodban. Érdemes kutatást végezned arról, hogy a te célcsoportod milyen lehetőséggel szokott fizetni. A fiataloknál és külföldön kiemelten népszerű a PayPal fizetési lehetőség és nagyon könnyedén integrálható. Ezzel szemben viszont hazai piacon az utánvét továbbra is a vásárlások több, mint háromnegyedéért felel.
Persze nagyobb kockázat utánvéttel küldened a terméket, hiszen a visszáruk és az át nem vett termékek okozzák a legnagyobb károkat az ecommerce világban, de megéri ezt a kockázatot, hogy ne hagyd ki a potenciális vásárlóid nagy részét, igaz?
Egyedi fejlesztés vagy dobozos termék
Nincs mindenkinek szüksége egyedi fejlesztésű webshopra. Sokaknak a kezdéshez elég egy SaaS szolgáltatást, bérelhető boltot használnia. Ezekre itthoni példák is vannak: Shoprenter, Unas. Illetve nemzetközileg kiemelten sikeres cégek: Shopify, Magento.
Amennyiben kezdő vagy és még a terméked szeretnéd a piacon validáltatni vagy nincs egyedi igényed, bármelyik ilyen szolgáltatás megteszi neked, ezzel a költségeidet kiemelten alacsonyan tudod tartani.
Adminisztráció
Egy webshop rengeteg adminisztrációs feladattal jár. A beérkezett rendeléseket kezelni kell minél előbb, hiszen a vásárlók nem túl türelmesek, a mai online, azonnali világban. Kezelni kell a termékek raktárkészletét, új termékek feltöltését is. Számlázást, könyvelővel kapcsolattartást, termékfotók készítését.
Figyelni kell a médiát, van-e valami, a termékedet érintő változás akár adózás szintjén, akár egy marketing lehetőség külső tényezők miatt. (Lásd milyen felkapott lett a wc papír és a kézfertőtlenítő). És persze a rendelések ki is kell szolgálni, futárnak átadni, csomagolni.
Ezen folyamatok és a még fel nem sorolt rengeteg egyéb folyamat nagyon sok időt emésztenek fel, erre szükséges felkészülnöd.
Tipp: érdemes keresned virtuális asszisztenseket, akik leveszik a válladról ezen terhek nagyrészét órabéres konstrukcióban.

Engedd a vendégeket is vásárolni
A második leggyakoribb oka a vásárlók kosárelhagyásának az, hogy regisztrálniuk kell egy vásárlás befejezéséhez. Az emberek nem szeretik mindenhova megadni az email címüket, nem szeretnek még egy helyre új jelszóval előállni, és időt tölteni ilyenekkel.
Természetesen a legjobb neked az lenne, ha minden egyszeri vásárló regisztrálna, így könnyebb újra elérni őket és rendszeres vásárlót csinálni belőlük, de valljuk be, ez nem történhet meg mindenkivel. Lesznek olyanok is, akik csak egyszerűen nem fognak többször vásárolni, nem kérnek még egy újabb hírlevelet, mert csak egy ajándékot szeretnének a kisunokájuknak, amit pont nálad találtak meg.
Bármi is az indokuk, amennyiben nem engeded nekik a vendégként vásárlást, elveszíted őket és megoldják máshol. Mindenképp emeld ki a regisztráció lehetőségét és előnyeit, de engedd számukra a regisztráció nélküli vásárlást is.
Ügyfélszolgálat
Az ügyfélszolgálat hiánya vagy nem megfelelő ügyfélszolgálatos kollégák bizony kiemelkedő részét képezik a kosárelhagyásoknak és panaszoknak, rossz visszajelzéseknek. Azt pedig mondanom sem kell, mennyire megpecsételi egy üzlet sorsát egy pár rossz visszajelzés, még akkor is, ha a jók túlnyomó többségben vannak.
Fontos, hogy legyen ügyfélszolgálatod a kezdetektől, még akkor is, ha ez csak emailes választ jelent. És minél hamarabb érdemes ezt bővíteni, azonnali chates irányba, mielőtt túl nagy igény lenne rá. Nagyon jó opció egy chatbot elkészítése, ami a gyakran ismételt kérdésekre azonnali válaszokat tud adni, ez nagyban megkönnyíti a munkád, alacsonyan tartja a költségeid és a vásárlói élményt is megnöveli.
Vásárlóbázis
Bizony, már a fejlesztés alatt gyűjtheted a potenciális vásárlókat. Sőt! Mindenképp érdemes így tenned, hiszen a launch kampányt így már minden embernek tudod küldeni, aki a hírleveledre iratkozott fel vagy social media csatornádon követ.
Válassz egy email marketing platformot (pl. Mailchimp, MailerLite, ConvertKit) és ajánlj fel kedvezményeket a jövőbeli vásárlóid feliratkozásáért cserébe. Így hírlevelezéssel tudod velük tartani a kapcsolatot és egy megnyerő kommunikációval már az indulás előtt tudsz értékesíteni számukra.
+1 Fejlesztőcsapat
Egyedi fejlesztés esetén szükséged lesz egy beszállítóra. A fejlesztés mérete megkívánja, hogy ezt egy cégre bízd, ne egy szabadúszóra, hiszen egyedüli munkaerő esetén elég hosszú idő lenne.
Nagyon fontos, hogy olyan partnert keress, aki üzleti-, és termékoldalról is legalább annyira alkalmas a boltod támogatásában, amennyire a fejlesztésében is. Olyan partnert, aki tudja, milyen lépéseket érdemes a webshop fejlesztése előtt-, közben-, és után is elvégezni, hogy maximalizáld a konverziót és elérd a vágyott célokat, teljesítsd az üzleti tervet.
Ha kérdéseid merültek fel a témával kapcsolatban, keress minket bátran, vagy jelentkezz ingyenes konzultációnkra, ahol közösen kitaláljuk, milyen típusú fejlesztés illik leginkább a cégedhez!